allGo Almere grootste stijger (stedelijk) busvervoer in Nederland

23-3-2020
Maandag 23 maart is bekend geworden dat het busvervoer in Almere het afgelopen jaar de grootste groei heeft doorgemaakt van al het openbaar vervoer (in de stedelijke gebieden) in Nederland. Reizigers gaven het busvervoer in de stad over het jaar 2019 gemiddeld een 7,8. Daarmee stijgt de waardering aanzienlijk ten opzichte van de voorgaande jaren. Vooral op de onderdelen reissnelheid, klantvriendelijkheid van het personeel, frequentie en het op tijd rijden is groei gerealiseerd. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer, hét landelijke klanttevredenheidsonderzoek voor het gehele openbaar vervoer.

Bus Rapid Transit-systeem

Dat de waardering over de frequentie en reissnelheid het hardst is gestegen, komt niet als een verrassing. In december 2017 introduceerde allGo het Bus Rapid Transit-systeem in Almere. Dit is een systeem dat de snelheid en capaciteit van een metro biedt, maar dan uitgevoerd door een bus. Het snel vervoeren van grote aantallen passagiers staat centraal. Keolis, het moederbedrijf van allGo, is de enige vervoerder die dit systeem in Nederland aanbiedt. De link naar de metro is onder andere te herleiden aan de letter M in de lijnnummers. AllGo is blij met de hogere waardering van de reizigers, dat aantoont dat ook zij de meerwaarde van het systeem inzien. Naast de inzet van de vele bussen zijn reizigers ook te spreken over het gemak van het instappen, de stiptheid, het vinden van een zitplaats en het gemak van het kopen van een vervoerbewijs.

Veiligheidsgevoel groeit verder

Ook in de veiligheid van het openbaar vervoer in Almere is de afgelopen twee jaar flink geïnvesteerd. Jaarlijks levert Keolis een sociaal veiligheidsplan in bij de gemeente Almere. In dit plan staat helder omschreven welke stappen de vervoerder neemt om de veiligheid voor haar medewerkers en reizigers in de bussen verder te verhogen. Eén van die stappen is het terugdringen van het aantal zwartrijders door hen te leren reizen met en te betalen in de bussen in Almere.

De stewards van het team Service & Veiligheid van allGo leveren hier een grote bijdrage aan. Zij zijn zichtbaar aanwezig en helpen reizigers door een servicegerichte instelling beter gebruik te maken van het ov. Deze aanpak, met respect voor de reiziger, werpt nu zijn vruchten af. Zo is het aantal incidenten in 2019 met 25% teruggelopen ten opzicht van 2018. Ook het onderzoek bevestigt dat allGo op de goede lijn zit. Zowel de waardering over de veiligheid tijdens de rit en bij de halte, zijn met een tiende omhoog gegaan.

Maatschappelijke betrokkenheid

Als Almeers bedrijf zet allGo zich graag in voor de inwoners van Almere. Zo richt de vervoerder zich op specifieke doelgroepen in het productaanbod. Voor scholieren en senioren zijn producten ontwikkeld die passen bij de behoefte van de doelgroep. Tijdens diverse lokale evenementen, zoals de City Run, JINC Baas van Morgen en via een samenwerking met Almere City FC, levert allGo een bijdrage. Op deze manier draagt de vervoerder haar steentje op een andere manier in Almere bij.

In samenwerking met de gemeente Almere, de feitelijke opdrachtgever, wordt aan meerdere Almeerse inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan aangeboden. Bijvoorbeeld als schoonmaker van de bussen. Eind vorig jaar zijn er bovendien 450 geladen OV-chipkaarten geschonken aan het Voedselloket.

Trots op onze medewerkers

Dit jaar waarderen reizigers de klantvriendelijkheid van de medewerkers van de vervoerder met een 7,7. Ten opzichte van 2018 (7,3) is dat een aanzienlijke groei. Chris Hogeveen, regiomanager van allGo, zegt hierover: “Ik ben enorm trots op onze medewerkers. Zelfs in deze tijd van coronacrisis staan zij klaar om alle reizigers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer veilig en comfortabel naar hun bestemming te vervoeren. Ze houden Nederland mobiel en stellen zich dienstbaar op voor hun reizigers. Ik wil dan ook iedereen die zich voor en achter de schermen inzet voor onze reizigers enorm bedanken voor hun toewijding.”