Hoe reis je met de bus?

Is dit je eerste busreis of is het alweer een tijdje geleden dat je in een bus stapte? Op deze pagina geven wij antwoord op de meest gestelde vragen van reizigers. Zo ga je goed voorbereid en zonder zorgen op stap. Om het je nog makkelijker te maken hebben we de vragen ingedeeld in categorieën: de bushalte, de dienstregeling en betalen.
De bushalte
/getmedia/b5c7a2d2-e77f-43c9-96ed-8d1b10619cb2/hoe-reis-je-met-de-bus-halte_3.jpg?width=451&height=150&ext=.jpg

Waar is een bushalte bij mij in de buurt?

De makkelijkste manier om daar achter te komen is met onze reisplanner. Die berekent voor jou de snelste route met het OV. Vaak gaat hij uit van de dichtstbijzijnde halte, maar soms kiest de reisplanner een halte verderop als je daardoor sneller op je eindbestemming aankomt.  

Hoe weet ik welke bushalte ik moet hebben?

Plan je reis via onze reisplanner. De planner geeft aan welke bus en halte jij moet hebben en welke richting/eindbestemming de bus heeft (bijvoorbeeld Centraal Station). De naam van de halte vind je altijd bij de halte zelf: op de haltepaal en/of op het bord met vertrektijden. Soms zijn er twee haltes tegenover elkaar met dezelfde naam. Kijk dan goed welke richting/eindbestemming er op de haltepaal en/of bord met vertrektijden staat.

Welke bussen vertrekken er vanaf mijn halte?

Op deze pagina zie je alle bussen die vanaf jouw halte vertrekken met de vertrektijden erbij. Check hier ook meteen de actuele vertrektijden: het kan zijn dat jouw bus een paar minuten eerder of later is. Heb je liever een brochure van papier met de belangrijkste buslijnen bij jou in de buurt? Haal deze dan gratis op bij de servicewinkel van allGo

Bij de haltes zelf vind je ook alle buslijnen en vertrektijden op de haltepaal of het bord.   

Hoe vroeg moet ik bij de halte staan?

De buschauffeur leeft de dienstregeling zo goed mogelijk na, maar soms is de bus net iets vroeger of later dan gepland. Zorg daarom dat je op tijd bij de bushalte staat. Vijf minuten van tevoren is voldoende.  
De dienstregeling
/getmedia/2c6f087e-7da1-4179-a275-cc057c7c68ee/afbeelding-halte_3.jpg?width=451&height=150&ext=.jpg

Rijdt er een bus waar ik naartoe wil?

Wil je zeker weten dat er een bus naar jouw eindbestemming rijdt? Plan dan je reis in met de reisplanner. Dan zie je meteen of je met de bus op jouw gewenste locatie kunt komen. En je kunt er ook meteen je terugreis plannen.

Hoe laat vertrekt mijn bus?

Weet je al welke bus je moet hebben maar nog niet hoe vaak deze rijdt en wat de vertrektijden zijn? Kies dan hier jouw lijn. Klik op ‘Bekijk dienstregeling’ en je ziet direct op welke dagen jouw bus rijdt en wat de geplande vertrektijden zijn.

Welke route rijdt mijn bus?

Wil je precies de route van jouw bus weten? Plan dan jouw reis in de reisplanner en selecteer daarna één van de reisopties. Bekijk je de website op je mobiel? Dan zie je rechts bovenin ‘Toon kaart’. Klik dat aan en je ziet direct welke route jouw bus neemt en langs welke haltes hij komt.

Hoe weet ik welke bus ik moet hebben?

Plan je reis in onze reisplanner. Dan zie je welke halte je moet hebben, hoe laat je bus vertrekt, het nummer van de bus en op welke halte je uit moet stappen. (Tip: in de allGo app kun je jouw route bewaren. Zo kun je tijdens je rit zien langs welke haltes je komt en hoe laat je ongeveer bij jouw eindhalte aankomt).
Elke bus heeft het lijnnummer en eindbestemming op de voor- en zijkant staan en zelfs een eigen lijnkleur! Zo zie je in één oogopslag in welke bus je moet stappen.
 

Hoe weet de buschauffeur dat ik mee wil?

Komt jouw bus eraan? Steek dan even je hand op. Zo weet de buschauffeur dat je mee wilt.

Hoe weet ik wanneer ik moet uitstappen?

Soms weet je niet wanneer je bij jouw eindhalte bent. Als je bijvoorbeeld in een onbekende stad bent of een andere bus pakt dan normaal. Hoe voorkom je dat je dan je halte mist? Je kunt natuurlijk altijd aan de chauffeur vragen of hij/zij jou een seintje wilt geven als je moet uitstappen. Maar in de bus hangt ook een reisinformatiescherm waarop je alle volgende haltes ziet (met actuele aankomsttijd). Zo kun je makkelijk zelf zien wanneer je eruit moet. Ook worden alle haltes automatisch omgeroepen. Is jouw halte aan de beurt? Druk dan op de rode stopknop om de chauffeur te laten weten dat je er de eerstvolgende halte uit wilt.

Hoe weet ik of ik mijn overstap ga halen?

Haal ik de aansluitende bus wel? Je bent niet de enige reiziger die overstappen spannend vindt. Zeker als het belangrijk is dat je jouw geplande overstap haalt. Maak je je zorgen dat je het net niet redt, leg dat dan voor aan de chauffeur. Hij/zij kan dan contact opnemen met de chauffeur van de aansluitende bus. In sommige gevallen kan hij dan nog even op je wachten.
Betalen
https://syntusutrecht.nl/getmedia/eb8311c2-db64-48ed-97c4-89faec886b61/hoe-reis-je-met-de-bus-betalen-OVpay.png?width=451&height=150&ext=.png

Hoe kan ik betalen?

Dat kan op een aantal manieren. Welke manier voor jou het voordeligst is, hangt af van jouw reisgedrag.

Reis je niet zo vaak met het OV? Check dan in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiele telefoon. Je houdt deze tegen de kaartlezer of het poortje en - bliep! - je bent ingecheckt. Na je reis check je op dezelfde manier, met dezelfde pas weer uit. Zo simpel is het. Het lijkt op contactloos betalen in de supermarkt. Het verschil: je checkt op je bestemming ook weer uit. Deze manier van betalen heet OVpay.

Je kan ook een los kaartje pinnen in de bus. Reis je met een allGo bus, dan pin je jouw kaartje bij de rode kaartautomaat. Reis je met een R-net bus, dan pin je jouw kaartje bij de buschauffeur. Hier vind je de prijzen van losse buskaartjes.  

Liever met contant geld een kaartje kopen? Dat kan bij de allGo servicewinkel of de VVV in Almere Centrum.

Reis je regelmatig met het OV en krijg je leeftijdskorting (ben je jonger dan 11 jaar of ouder dan 65 jaar) of wil je graag een abonnement? Dan is een persoonlijke OV-chipkaart voordeliger. Hier vind je meer informatie over reizen met een OV-chipkaart

In de 9292 of Tranzer apps koop je heel simpel jouw busticket. Deze betaal je met iDEAL en activeer je op het moment dat jij wilt reizen Tijdens het instappen check je door middel van de barcode op je scherm in. Het kan wel zijn dat je hier servicekosten over betaalt. 

Kan ik zonder OV-chipkaart ook met de bus mee?

Ja hoor, dat kan ook. Je kan gewoon in- en uitchecken met je contactloze betaalpas, creditcard, of je mobiel (OVpay). Dit is ook de goedkoopste manier van betalen. Je betaalt dan per kilometer.

Je kan ook een kaartje pinnen bij de rode verkoopautomaat in de bus of bij de buschauffeur (bij R-net bussen). Liever contant betalen? Ga dan naar één van onze voorverkooppunten. Of je installeert de 9292 of Tranzer  app en koopt een ticket met iDEAL. 

Wat kost een busrit?

Dat hangt af van de afstand die je reist en het vervoerbewijs dat je gebruikt. Heb je een OV-chipkaart, een (kortings)abonnement, check je in- en uit met je contactloze betaalpas/creditcard/mobiel (OVpay) of koop je een kaartje bij de buschauffeur?

Reizen op saldo (OV-chipkaart/OVpay)/abonnement: ga naar onze productadviestool. Voer je reis in en kijk welk product het beste bij jou past. Je kan dit ook via onze reisplanner doen: plan je reis in de reisplanner en klik op de reis die jij wilt maken. Onderaan zie je wat de totale reis je kost.

Los buskaartje: De prijs voor een los buskaartje wordt bepaald door de afstand die je met de bus reist. Deze losse tickets gebaseerd op afstand zijn verkrijgbaar in een reis-app zoals 9292. In de bus zijn er alleen dagkaarten verkrijgbaar. Op deze pagina vind je alle losse tickets in Almere. 

Mogen kinderen gratis met de bus?

Kinderen t/m 3 jaar reizen helemaal gratis met de bus.